Bár, hogy
Zsuzsa valójában tényleg divattervező szeretett-e volna lenni, igazán nem tudhatom.
Mivel 1927-ben született, a tisztelet úgy kívánja, hogy igazából Zsuzsa néninek
hívjam, de tekintettel a születési dátumra, valószínűsíthetem, hogy sajnos már
nem is él. Ezt a feltételezésemet az is
megerősítheti, hogy Zsuzsa nénivel való virtuális ismeretségemet egy
régiségbolt polcán heverő paksamétának köszönhetem, ami nagy valószínűséggel egy hagyaték része lehetett. Leginkább gyerekrajzokat,
illetve egy a felnőttkor küszöbén álló fiatal lány rajzait tartalmazta.
Belelapozva nem is tűnt túl érdekesnek, mert több száz, számomra szinte
egyforma divatrajzot tartalmazott. Sokáig nem is néztem meg tüzetesen.
Nemrégiben ismét a kezembe került, s úgy döntöttem, hogy a rajzokat
egytől-egyig átlapozom, a rajta lévő írásokat betűről-betűre átolvasom, hátha
össze tudok rakni valamit ebből az érdekes világból, hiszen motoszkált bennem egy kérdés: vajon mi késztet valakit arra, hogy éveken át divatképeket rajzolgasson?
Az egyetlen kézenfekvő válasznak az tűnik, amit a cím megfogalmazásában is
sugalltam, hogy Zsuzsa (illetve Zsuzsa néni) fiatal korában arról álmodozhatott,
hogy divattervező lesz. Lelőjem a poént? Nem, nem lett az! Honnan tudom ezt? S
miért árulom el rögtön az elején? Az előbbi kérdésre a választ nagyon
egyszerűen találtam meg, ugyanis a paksamétában hevert egy Önéletrajz is, amit
Zsuzsa néni 1978-ban írt, s amit az útlevél kérelméhez mellékelt. A második
kérdésre a válasz pedig az, hogy azért árulom el, mert találtam olyan érdekes
dolgokat is a rajzok között, amik nekem sokkal izgalmasabbnak tűnnek. Így nem
kell visszaélnem a kedves olvasó türelmével, hogy egy olyan dolgot tudjon meg a
végén, ami a mi szempontunkból talán nem is olyan lényeges.
De azért fussuk
át ezeket az említett rajzokat, mert nem érdektelenek. Egy biztosan kiviláglik
belőlük, hogy Zsuzsa nem volt tehetségtelen. Az első rajz, amin dátum szerepel,
1941. Tehát 14 évesen kezdhetett el rajzolgatni, de közel 50 évesen, 1976-ban
is rajzolt ruhákat. Ezért feltételeztem, hogy sokáig álmodozott erről a pályáról, vagy
egyszerűen csak szeretett ruhákat tervezgetni, eljátszani a gondolattal, hogy milyen
lehetne ilyen szép ruhákat hordani. Mert a rajzok zömét persze a 14. és 20. évei között
alkotta. Nem akarok senkit sem untatni
sok divatképpel, de a legérdekesebbeket és a szebbeket azért megmutatnám. Itt
van mindjárt az első kettő 1941-ből. Az érdekességük, hogy az iskolai füzetében
jobb oldalt a házi feladat, baloldalon pedig divatrajzok. Tele van így a füzet.
Több is!
1942
tavaszán a következő viseletet „ajánlja” hölgyeknek:
Majd egy KABÁTOK
ÉS KOSZTÜMÖK című, 1942. október-december dátumozású füzetecskében ezt a nagyon
szép rajzot találjuk:
Szépen ki
van dolgozva, anyagleírást is ír mellé.
Majd szintén
ebből az időből vannak ezek a téli délutáni ruhák.
S mi tűnt
fel nekem sok rajzon? Mint ezen a rajzon is látni, a megrajzolt lányok nagyon
hasonlítanak egymásra. Vajon nem saját magát rajzolta le Zsuzsa? Könnyen
elképzelhetjük, hogy saját magát álmodta bele ezekbe a ruhákba, s ha ez igaz,
akkor már azt is tudhatjuk, hogy nézhetett ki Zsuzsa! Ha ez így van, akkor
Zsuzsa egy csinos, vékony, magas és hosszú, göndör hajú lány lehetett! Izgalmas,
ugye?
Más kinézetű lányok rajza mellé oda vannak írva a nevek is, akiket valószínűleg eme formában megörökített.
Más kinézetű lányok rajza mellé oda vannak írva a nevek is, akiket valószínűleg eme formában megörökített.
Ezen az
1943. januári keltezésű MAGYAROS RUHÁK című füzetecskén szintén hasonló az arc.
De az alábbi
színes rajzon is szembetűnő a hasonló arc, még ha egyszer szőkének, egyszer pedig
barnának színezi is ki. (Biztosan a ruhához kellett passzoljon a hajszín.)
Találtam egy
noteszt, amin a következő felsorolás látható: 1944. Nyár, ősz, tél. Esztergom,
Budapest, Jánosháza, Wittenberg, Klitschena.
A szív itt már gyorsabban dobog. Az évszám miatt, s a helyek miatt. Az utolsó helyeken pedig nem is 1944-ben, hanem…..
A szív itt már gyorsabban dobog. Az évszám miatt, s a helyek miatt. Az utolsó helyeken pedig nem is 1944-ben, hanem…..
Szóval a
notesz első lapján mindjárt egy Esztergomban készült rajz, 1944 július:
A notesz első
11 rajza Esztergomban készülhetett, mert a 12-nél van Budapesti megjelölés,
1944 augusztusi dátummal. Mit csinálhatott 1944 júliusában Zsuzsa Esztergomban?
Nyaralt? Ha rákeresek erre az időszakra, akkor azt tudhatjuk meg: a főváros elleni
legnagyobb bombatámadás 1944. július 2-án volt. 1944. július 27: amerikai
terrorbombázás a Csepel-sziget ellen. Hm….
1944. augusztusában
Zsuzsa Budapesten tartózkodott (és rajzolt), 1944. december 9-én és 10-én
Jánosházán. Íme egy portré abból az időből:
S az igazi
döbbenet csak most jön. Az előbbi noteszben felsorolt helyek nem fértek már
bele, de egy külön rajzon, ami egy templomot ábrázol, ezt a halvány írást
találtam: Klitschena-i templom a temetőben. De hol van ez a Klitschena? Ilyen
önálló település nincs is, mert ez egy Klemberg nevű német város néhány utcás falu
része, Wittenberg alatt. Mit keresett ott Zsuzsa? S mikor?? De a rajz alján
később fedeztem fel egy apró feliratot: Sz. Zsuzsa 1945. VI. 14.
S számomra a
legmegdöbbentőbb az volt, amikor előkerült egy mappa, amelyben portrék vannak
rajzolva a következő dátumokkal: Wittenberg, 1945. IV. 2., IV. 3., IV. 4.
Mit keresett ott akkor Zsuzsa? Mi lehetett ott, akkor azon a helyen? Egy biztos, bármi lehetett is ott, Zsuzsa csak rajzolt. Nézzük, hogyan, mégpedig portrékat. (Ekkor 18 éves volt.)
Mit keresett ott akkor Zsuzsa? Mi lehetett ott, akkor azon a helyen? Egy biztos, bármi lehetett is ott, Zsuzsa csak rajzolt. Nézzük, hogyan, mégpedig portrékat. (Ekkor 18 éves volt.)
Képzeljük
el, Németországba április közepén vonulnak be a szovjet csapatok, s megkezdik Berlin
ostromát. S ha jól, olvasom a Klitschena-i templom rajzán a dátumot, akkor az
VI. hó 14-e, tehát végig ott vészelte át ezt az időt.
Azt tudni,
hogy 1946-ban már itthon van és rajzol. Alább egy 1945/46-os füzetben talált szép
rajz a sok közül:
Nem akarom
untatni az olvasót a sok rajzzal, de az látszik, hogy Zsuzsa a háború után
fejlesztette a rajztudását. Mivel szépek, bemutatnék ezek közül egy
csokrot.
Ugye, hogy jók?
Az utolsó 1952-ben készült.
Zsuzsa tehát nem lett sem divattervező, sem művész. Korán, már 20 éves korában gyors- és gépíró adminisztrátorként helyezkedett el, közben tanult. Szállítási szakvizsgát, majd felsőfokú terv-vizsgát tett, utána pedig esti tagozaton elvégezte a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolát. 1971-től az MNB főcsoportvezetője lett.
Zsuzsa tehát nem lett sem divattervező, sem művész. Korán, már 20 éves korában gyors- és gépíró adminisztrátorként helyezkedett el, közben tanult. Szállítási szakvizsgát, majd felsőfokú terv-vizsgát tett, utána pedig esti tagozaton elvégezte a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolát. 1971-től az MNB főcsoportvezetője lett.
A divat
utáni érdeklődése mindvégig megmaradt, mert későbbi kiadású kézimunka- és divat
magazinok is voltak a paksamétában.
Elgondolkodtató,
hogy egy ilyen dologból mennyi mindent lehet megtudni, illetve megérezni valakiről, s az jut az
ember eszébe, hogy milyen jó lett volna megismerkedni vele. Nyilvánvalóan egy okos
és életvidám lány-asszony volt Sz. Zsuzsa.
Akárhogy volt, így ismeretlenül is hiányzik.
Ui.
Elhatároztam, hogy amint tehetem, elutazom Klitschena-ba, s a templomról
készített rajzát oda ajándékozom a templom lelkészének.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése